maanantaina, marraskuuta 26, 2007

Maanteiden ritari, my ass


Olen varmaan maininnut, että inhoan autoilua. Jännitän sitä ja kartan sitä viimeiseen asti. Toistaiseksi olen selvinnyt lähinnä viikottaisella kirkkokuorolla ja satunnaisilla automatkojen solidaarisuustaipaleilla (anna kun mä [yörgh] välillä), mutta tänään minun pitää viedä rämisevä renault huoltoon.

Matkalla on ainakin yksi mäkilähtö, jossa olen kiusallisesti tupeksinut. Lisäksi keli on lähinnä takapuolesta. Olen varma, että perään liimautuu joku aggressiivinen bussikuski ja minä vilkuilen taustapeiliä anteeksipyytelevästi. Ihan totta! Kulkisin julkisella, mutta kun tämä Ukkosen nimissä oleva paska pitää viedä huoltoon!

Syitä inhota autoilua:

1. Autoilu tappaa. Liikenneturvan tilastokirjan mukaan vuonna 2006 liikenteen uhrina kuoli 336 ihmistä. Ajattele sitä ihmismäärää yhdessä paikassa! Ja on muuten tyhmää puhua liikenteestä jonakin olentona, joka vaatii uhreja. Kyllä liikennekuolemat johtuvat 99% siitä, että kuski on rikkonut jotakin liikennesääntöä. Kotini lähellä on suojatie, jossa joku jää auton alle monta kertaa vuodessa. Viimeksi perjantaina.

Tällaisia asioitahan ei paljon ajatella, ellei lähipiirissä tapahdu jotakin ikävää. Minun lähipiirissäni tapahtui.

2. Autoilu tappaa, osa 2. Ilmastonmuutos. Tarvitseeko edes aloittaa. Ikävän asiasta tekee se, että nykyinen meininki tulee radikaalisti heikentämään jo ennestään kehnoa joukkoliikennettä Suomessa. Johan Helsingin keskustaankin halutaan lisää autoja. WTF? Vielä lisää? Miksi?

Toinen ikävä asia on se, että Suomi on niin harvaan asuttu ja pitkulainen, että auto on Peräkylien tuppuloissa välttämätön. Samalla esimerkiksi jenkit liikkuvat kaikki yli kolmen metrin matkat isoilla autoillaan. Pitäisi löytää jokin tasapaino: auton käyttöä Suomen maaseudulla pitäisi tukea, ja toisaalta tehdä joukkoliikenteen käyttö taajamissa autoilua houkuttelevammaksi. Tähän ei kuitenkaan haluta käyttää rahaa. Niin kuin ei moneen muuhunkaan hyvinvointipalveluun. Tämänhetkinen hallitus lienee muuten historian paskin.

Olen aina suosinut radanvarasipaikkakuntia, mutta soisin, että bussitkin kulkisivat ja taksat olisivat kohtuullisia.

Nyt menen föönaamaan hiukset, ja sitten menen pilaamaan ympäristöä.

5 kommenttia:

Kini kirjoitti...

Minä voisin sitten vastaavasti listata ainakin 10 kivaa ja mukavaa syytä, miksi autoilu on niin perin juurin ihanaaa :)

Jenni kirjoitti...

Voi olla, my friend, mutta mulla on vastaansanomattomimmat:D

Anonyymi kirjoitti...

Yksityisautoilusta on takuulla ainakin puolet täysin turhaa, jos turha määritellään sellaiseksi siirtymiseksi paikasta toiseen, jonka VOISI suorittaa (vaikka tietenkin monesti hankalammin) julkisilla kulkuvälineillä tai kävellen/pyörällä. Tietenkin kaikki autoilijat perustelevat päärryyttämistään sillä, että muussa tapauksessa aikaa siirtymisiin menisi liikaa tai että joutuisi esimerkiksi vaihtamaan bussia.

En pyytele anteeksi kun väitän, ettei esimerkiksi Helsingin seudulla oikeasti tarvita omaa autoa, ellei sitä tarvita vaikeasti vammaisen kuljettamiseen tai muuhun erikoistilanteeseen.

Meillä ei ole autoa, eikä tule. Tähän kommenttiin saan yllättävän usein vastarepliikiksi, että "helppohan teidän on moralisoida, kun teillä ei ole autoa". Mikä kommentti tuo on? Ja eikös meillä, ihan oikeasti maaseutupaikkakunnalla asuvilla, juuri kaiken "autoilijalogiikan" mukaan juuri pitäisi olla _vaikeaa_?!!?

Hallituksesta olen täysin samaa mieltä: vain historian paskin hallitus voi halventaa autojen hintoja!

Sokea kana kirjoitti...

Tämä hallitushan torjuu ohjelmansa mukaan ilmastonmuutosta! Me ajokortittomat odotamme malttamattomina uutista tuista joukkoliikenteelle…

Jenni kirjoitti...

Anonyymi ja sokea kana, asiaa!

Perheessä tuskin olisi auto jatkuvassa käytössä, ellei mies tarvitsisi sitä työmatkoihin. Paikkakunnalle ei pääse junalla, ja bussiaikataulut eivät taas käy työaikoihin ollenkaan. Olemme valinneet asuinpaikkammekin niin, että minä pääsen täällä kaikkialle jalan ja pyörällä, ja vain toinen tarvitsee autoa.

Sokea kana, ei varmaan kannata pidätellä hengitystä...